THE CONCEPTUAL FOUNDATIONS OF THE EXPERIMENTAL WORK ON «THE THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS FOR IMPLEMENTING COMPETENCY APPROACH IN THE SYSTEM OF MARITIME SPECIALIST TRAINING» IN KHERSON STATE MARITIME ACADEMY IN 2014-2018 YEARS

  • L. B. Kulikova Херсонська державна морська академія
Keywords: competence approach, scientific and methodological experiment, marine professional education, content, innovative methods, training modules, working plan, curricula and programs.

Abstract

This article raises the problem of creating a competitive system of vocational education and improving the quality of specialist training of the maritime industry in Ukraine. The article describes the preparatory work for the implementation of scientific and methodological experiment undertaken by scientific and teaching staff of the Academy. A conceptual framework and approaches to the organization and conduct experimental work in the educational process were formulated. Such important concepts as subject, object, aim, concept, hypothesis and objectives of experimental research were determined. The basic provisions were highlighted that make up the theoretical and methodological foundations of learning and implementing new methodical system of students’ vocational training in this experiment. It describes the three-tiered approach to control cadets’ acquired knowledge and skills.

References

Абакумова Н. Н., Малкова И. Ю. Компетентностный подход в образовании: организация и діагностика / Н. Н. Абакумова, И. Ю. Малкова – Томск : Томский государственный университет, 2007. – 368 с.

Байденко В. И., Джерри ван Зантворт. Модернизация профессионального образования: современный этап. Европейский фонд образования / В. И.Байденко, Джерри Ван Затворт. – М., 2003. – 159 с.

Байхонова С. З. Управление качеством образования на основе компетентностного подхода // Менеджмент в образовании. – 2010. – №4. – С. 260-265.

Баранников А. В. Содержание профессионального образования. Компетентностный подход / А. В. Баранников. – М., 2002.

Бех И. Теоретико-прикладной смысл компетентностного подхода в педагогике / И. Д. Бех // Педагогика и психология: вестник АПН Украины. – 2009. – № 2. – С. 27-33.

Болонский процесс: Результаты обучения и компетентностный подход (Книга – приложение 1) / Под науч. ред. д-ра пед. наук, профессора В. И. Байденко. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2009. – 536 с.

Болонский процесс: европейские и национальные структуры квалификаций (Книга – приложение 2) / Под науч. ред. д-ра пед. наук, профессора В. И. Байденко. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2009. – 220 с.

Болонский процесс: Концептуально-методологические проблемы качества высшего образования (Книга-приложение 3) / Под науч. ред. д-ра пед. наук, профессора В. И. Байденко. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2009. – 304 с.

Козлова Г. Компетентнісний підхід до навчання студентів і викладачів: [інтерактивне навчання: форми, методи; складові системи активного навчання; базовий компонент – інтерактивний модуль з дисципліни «Вступ до фаху»; тренінг-курс для викладачів «Сучасні освітні технології в освіті» та ін.] / Г. Козлова, Т. Кублікова // Вища школа. – 2011. − № 4. – С.83-93.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки // Вища школа. − 2013. – № 2. − С. 86-106.

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 року №1556-УІІ, м. Київ // Освіта в Україні: довідковий бюлетень. − 2014. – № 9. − С. 29-106.

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій: пост. КМ України від 23 листопада 2011 року № 1341 // Вища школа. − 2012. – № 3.− С. 103-125.

ПДНВ / Включает Манильские поправки 2010 года. / Международная конвенция о подготовке и дипломировании моряков и несении вахты / ИМО: Международная морская организация. – Лондон, 2013. – 414 с.

Реалізація європейського досвіду компетентнісного підходу у вищій школі України: матеріали методологічного семінару. – К. : Педогогічна думка, 2009. – 360 с.

Сухарніков Ю. Суть поняття learning outcomes у вищій освіті України / Ю. Сухарніков // Вища школа. – 11/2012 . – № 11 . – С. 7-24.

Published
2015-08-26