INCREASE OF SAFETY OF THE SHIP BY MEANS OF PSYCHOLOGICAL TRAINING OF COMPATIBILITY OF CREW

  • V. A. Evdokimova Херсонська державна морська академія
  • O. V. Deyeva Державна служба статистика, м. Київ
  • L. G. Khayet Служба допомоги, м. Берлін, Германія
Keywords: safety of the vessel, human factor, psychological training, corporate culture, communicative competence

Abstract

Growth of number of ships, their sizes and speeds, emergence of new dangers on the sea, increase of intensity in the international relations and system terrorism cause the increasing sharpness of questions of safety of the vessel. Loss of safety of the vessel, emergence of this or that threat or danger has the source as units, mechanisms and devices of the vessel, and «a human factor» which value with development of technology increases. Constantly becoming complicated processes of selection, preparation and professional development of seamen demand participation of a number of experts, including, psychologists. Fleet of the rich countries widely and constantly uses services of the qualified psychologists, the domestic fleet resorts to it in much smaller degree. To improve the interpersonal relations in crew of the vessel, it is possible to increase communicative competence of all his members by means of psychological training. The purpose of this work is justification of relevance of carrying out psychological training in crews of the ships, the description of the concept and a technique of trainings, their course and results, the received practical recommendations. Psychological training in crew of the ship is based taking into account features of its psychological atmosphere and corporate culture. Problems of psychological assistance are partly opposed each other, compete with each other, and partly promote each other, increasing overall effectiveness of training due to synergetic effects. Natural reaction to oppression of the highest needs of the person to please to animal needs in the western society is emphasis of a spiritual component, priority of the supreme values of human existence. The concept of training providing interdisciplinary approach, use as spiritual, national and professional traditions, and modern achievements of philosophy, psychology, sociology is developed; holistic approach to development of the personality; inclusion of all aspects of development of the personality with a dominant of a spiritual component. According to the concept of training of compatibility of crew the organizational and methodical principles of work of training groups are formulated; technique and program of training, organizational structure are developed; the group of trainers is created and prepared; etudes and exercises are selected; test and distributing materials are prepared. Used a wide range of training techniques. The majority of them was borrowed from literature, however during occupations they were exposed to modification and adaptation to specific conditions of occupations, structure of participants, a training situation. A number of the used etudes and exercises were specially developed for this training.

References

Андреева Г. М. Социальная психология. – М. : Аспект-пресс, 1999. – 367 с.

Анохин П. К. Опережающее отражение действительности // Вопросы философии. – 1962. – № 7. – С. 97-106.

Анохин П. К. Принципиальные вопросы общей теории функциональных систем // Принципы системной организации функций. – М. : Наука, 1973. – С. 5-28.

Ахмедов Т. И., Жидко М. Е. Психотерапия в особых состояниях сознания: история, теория, практика. – Харьков : Фолио; М. : АСТ, 2000. – 768 с.

Берн Э. Групповая психотерапия. – М. : Академический проект, 2000. – 464 с.

Вачков И. В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники. – М. : Ось-89, 1999. – 176 с.

Глотов Ю. Г. Безопасность жизнедеятельности человека на морских судах. – М. : Транспорт, 2000. – 320 с.

Корпоративная культура : аспекты управления / Г. Л. Хает, А. Л. Еськов, Л. Г. Хает и др. – Донецк : Донбасс, 2003. – 400 с.

Ломов Б. Ф. Вопросы общей, педагогической и инженерной психологии. – М. : Педагогика, 1991. – 296 с.

Марасанов Г. И. Социально-психологический тренинг. – М. : Совершенство, 1998. – 208 с.

Морено Я. Театр спонтанности. – Красноярск : Фонд ментального здоровья, 1993. – 126 с.

Немчин Т. А. Состояние нервно-психического напряжения. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1983. – 166 с.

Почебут Л. Г., Чикер В. А. Индустриальная социальная психология. – СПб. : Изд-во СпбУ, 1997. – 184 с.

Практикум по социально-психологическому тренингу / Под ред. Б. Д. Пары-гина. – СПб. : Изд-во Михайлова В. А., 2000. – 352 с.

Психогимнастика в тренинге / Под ред. Н. Ю. Хрящевой. – СПб. : Ювента, 1999. – 256 с.

Розенблат В. В. Проблема утомления. – М. : Медицина, 1975. – 220 с.

Рудестам К. Групповая психотерапия. Психокоррекционные группы: теория и практика. – М. : Прогресс, 1990. – 368 с.

Сидоренко Е. В. Тренинг коммуникативной компетентности в деловом взаимодействии. – СПб. : Речь, 2002. – 208 с.

Симонов П. В. Высшая нервная деятельность человека: Мотивационно-эмоциональные аспекты. – М. : Наука, 1975. – 175 с.

Скотт Д. Г. Способы разрешения конфликтов. – К. : Издательское общество Верзилин и К., 1994.

Фролов М. В., Милованова Г. Б. Электрофизические помехи и контроль состояния человека-оператора. – М. : Эдиториал УРСС, 1996. – 160 с.

Цзен Н. В. Психотренинг: игры и упражнения / Н. В. Цзен, Ю. В. Пахомов. – М. : Класс, 1999. – 272 с.

Элиаде М. Тайные общества: Обряды инициации и посвящения. – М. : Гелиос; Киев : София, 2002. – 352 с.

Ялом И. Теория и практика групповой психотерапии. – СПб. : Питер, 2000. – 640 с.

Яценко Т. С. Психоаналитическая интерпретация комплекса тематических психорисунков (глубиннопсихологический аспект) / Т. С. Яценко, Я. М. Кмит, Л. В. Мошенская – М. : СИП РИА, 2000. – 194 с.

Allport G. W. Becoming: Basic Considerations for a Psychology of Personality. – New Haven: Yale University Press, 1955.

Kompetenztraining / Hrsg. W. D. Oswald, T. Gunzelmann. – Göttingen, 2001. – 546 р.

Vopel K. W. Kreative Konfliktlösung: Spiele für Lern und Arbeitsgruppen. – Hamburg: Iskopress, 2008.

Published
2015-08-26