ПОДБОР ИНФОРМАЦИИ ДЛЯ ЭКСПЕРТНОЙ СИСТЕМЫ ОЦЕНКИ ТЕХНИЧЕСКОГО СОСТОЯНИЯ СУДОВОГО ДВИГАТЕЛЯ ВНУТРЕННЕГО СГОРАНИЯ В ПРОЦЕССЕ ЭКСПЛУАТАЦИИ

Ключові слова: суднові двигуни внутрішнього згоряння, експертні системи, критерії підбору інформації, багатовимірний кореляційний аналіз

Анотація

Важливим аспектом експлуатації складних технічних об’єктів, до яких можна віднести суднові двигуни внутрішнього згоряння, є інформаційна підтримка процесів управління з метою вибору найбільш ефективних режимів, що дозволяють підтримувати безвідмовність технічного об’єкта протягом встановлених строків при збереженні техніко-економічних показників. Досягнення цього можливе лише за умови, якщо система підтримки прийняття рішення здатна відстежувати не тільки задані параметри, а й враховувати стан технічного об’єкта в поточний момент часу. У представленій роботі описані критерії підбору інформації для оцінки технічного стану суднового двигуна внутрішнього згоряння, яка необхідна для прийняття експертною системою рішення про вибір експлуатаційного режиму. Представлені критерії використовуються експертами з виробництва суднових двигунів внутрішнього згоряння, а також експертами з їх експлуатації для параметрів, які є джерелами інформації про технічний стан двигуна. Дані критерії застосовуються в технічній діагностиці та строго визначені для всіх технічних систем. На прикладі паливної системи суднового двигуна внутрішнього згоряння описана процедура використання багатовимірного кореляційного аналізу для зменшення кількості параметрів, що характеризують стан даної системи в режимі реального часу, які необхідні для створення бази знань експертної системи. В результаті проведених розрахунків було встановлено, що між в’язкістю палива і тиском палива перед паливним насосом високого тиску існує прямий кореляційний зв’язок, що стосується температури палива перед паливним насосом високого тиску, то цей параметр можна вважати менш інформативним. Отримані результати підтверджені експертами в галузі експлуатації суднових двигунів внутрішнього згоряння. Використання багатовимірного кореляційного аналізу дозволить провести вибірку з великої кількості параметрів, що характеризують технічний стан суднового двигуна і його систем, і таким чином відібрати найбільш інформативні, які будуть використані в подальшій роботі при створенні бази знань експертної системи.

Посилання

1. Zakharov G. V. (2009). Tekhnicheskaya ehkspluataciya sudovihkh dizeljnihkh ustanovok. M. : Trans Lit.
2. Mezhdunarodnaya konvenciya o podgotovke i diplomirovaniyu moryakov i nesenii vakhtih 1978 goda s popravkami. (2010). SPb. : ZAO «CNІІMF».
3. Neyjlor K. (1991) Kak postroitj’ svoyu ehkspertnuyu sistemu M. : Ehnergoatomizdat.
4. Popkov V. I. (1983). Vibroakusticheskaya diagnostika v sudostroenii. Leningrad : Sudostroenie.
5. Klyuev V. V. (2004) Nerazrushayuthiyj kontrolj. Tom 3. Uljtrazvukovoyj kontrolj. M. : Mashinostroenie.
6. Belokur I. P., Kovalenko V. A. (1989) Defektoskopiya materialov i izdeliyj K. : Tekhnika.
7. Nikitin E. A., Stanislavskiyj L. V., Ulanovskiyj Eh. A. et al. (1987) Diagnostirovanie dizeleyj. M. : Mashinostroenie.
8. Krashennikov S. V. (2013) Sovremennihe podkhodih k diagnostirovaniyu dizeljnihkh dvigateleyj vnutrennego sgoraniya Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, № 2 (12), 59–68.
9. Hor D. A., Kuk H. Zh. (1987). Beskontaktnihe metodih diagnostiki dizeljnogo dvigatelya osnovannihe na analize formih volnih vihkhlopnihkh gazov Doklad sdelan v Ryade Tekhnicheskikh dokumentov SAE.
10. Bezyukov O. K., Kordakov A. A., Sharshavin S. V. (2009) Diagnostirovanie tekhnicheskogo sostoyaniya sudovihkh dizeleyj po infrakrasnomu izlucheniyu ikh naruzhnihkh poverkhnosteyj Vestnik gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota im. admirala S. O. Makarova, 2 (2), 160–164.
11. Nadezhkin A. V. (2011). Monitoring rabotayuthego motornogo masla v sisteme obespecheniya bezopasnoyj resursosberegayutheyj ehkspluatacii sudovihkh dizeleyj : avtoref. dis. d-ra tekh. nauk. Vladivostok.
12. Lomukhin V. B. (2010). Tribologicheskie osnovih bez razbornogo remonta ehlementov sudovihkh ehnergeticheskikh ustanovok : avtoref. dis. d-ra tekh. nauk. Novosibirsk. 13. Babichev S. A., Strelkovskaya L. A. (2014) Sistema tekhnicheskoyj diagnostiki sudovihkh ustanovok na osnove nechyotkoyj logiki Sovremennihe ehnergeticheskie ustanovki na transporte, tekhnologii i oborudovanie dlya ikh obsluzhivaniya : materialih nauchno-prakticheskoyj konferencii Kherson : Khersonskaya gosudarstvennaya morskaya akademiya, 435.
14. Rotshteyjn A. P. (1999) Intellektualjnihe tekhnologii identifikacii: nechetkaya logika, geneticheskie algoritmih, neyjronnihe seti. Vinnica : Universum, 1999.
15. Krutov V. І. (1989) Avtomaticheskoe regulirovanie і upravlenie dvigateleyj vnutrennego sgoraniya. M. : Mashinostroenie.
16. Rumb V. K., Yakovlev G. V., Sharov G. І., Medvedev V. V., Mіnasyan M. A. (2007). Sudovihe ehnergeticheskie ustanovki. Sudovihe dizeljnihe ehnergeticheskie ustanovki :uchebnik SPb. : izd. SPb GMTU.
17. Birґer I. A. (1978) Tekhnicheskaya diagnostika M. : Mashinostroenie.
18. Gmurman V. E. (2003) Teoriya veroyatnosteyj і matematicheskaya statistka M. : Vihsshaya shkola.
Опубліковано
2016-07-23