ПЕРСПЕКТИВНЫЕ СПОСОБЫ РАСХОЖДЕНИЯ СУДОВ И АНАЛИЗ ИХ ЭФФЕКТИВНОСТИ

10.33815/2313-4763.2020.1.22.054-063

  • Ю. М. Хуссейн Национальный университет «Одесская морская академия» г. Одесса
  • А. В. Янчецкий Национальный университет «Одесская морская академия» г. Одесса
Ключові слова: безпека судноводіння, процес розходження суден, локально незалежне управління, області неприпустимих параметрів

Анотація

Стаття присвячена аналізу перспективних і найбільш ефективних локально-незалежних способів розходження суден для формування системи автоматичного попередження зіткнень, що забезпечує безпеку перспективних автономних суден.
Запропоновано розробку методу оцінки ефективності способів розходження суден, який характеризує ступінь безпеки завершення процесу розходження суден, починаючи з моменту виявлення ситуації небезпечного зближення.
Розглянуто етапи процесу прийняття рішення з потреби розходження суден при їх зближенні і вибору стратегії розходження. Показано, що процес прийняття рішення має наступні етапи: контроль навколишнього оточення, включаючи відносну позицію і параметри відносного руху, виявлення ситуації зближення суден, оцінка ступеня небезпеки зближення і вибір стратегії розходження.
Наведено аналітичні вирази для формалізації запропонованих етапів процесу прийняття рішення з потреби розходження суден. Показано, що залежно від ступеня небезпеки ситуації зближення, слід вибрати стратегію розходження, виходячи з координації маневрів суден, що зближуються, яка передбачена МППЗС-72. Причому характер маневру розходження також визначається значенням ситуативного збурення. Зазвичай, передбачено застосування стандартного маневру розходження, а в ситуації надмірного зближення суден, щоб уникнути зіткнення, слід використовувати маневр екстреного розходження.
Як показник ефективності аналітичних систем попередження зіткнень суден запропоновано вірогідність безпечного завершення процесу розходження, яка є добутком вірогідності успішного результату етапів процесу прийняття рішення по вибору стратегії розходження.
Для системи автоматичного попередження зіткнень запропоновано методи розходження з однією небезпечною ціллю зміною курсу або швидкості судна і з двома небезпечними цілями комбінованим маневром повторної зміни курсу судна.
Після попереднього аналізу були запропоновані перспективні найефективніші способи згаданих типів маневрів розходження.
Для оперативного вибору параметрів маневру розходження судна з ціллю запропоновано області неприпустимих значень параметрів ухилення і області допустимих значень параметрів ухилення і виходу. Для випадку вибору маневру розходження судна зниженням швидкості активним або пасивним гальмуванням запропоновано метод формування області неприпустимих швидкостей і розрахунку її меж.
У ситуації небезпечного зближення судна з двома цілями для оперативного вибору параметрів маневру розходження судна в роботі запропоновано сформувати область допустимих значень послідовних курсів ухилення.

Посилання

1. Pyatakov E., Pyatakov E., Buzhbetskiy R., Burmaka I., Bulgakov A. (2015). Cooperation of vessels at divergence for warning of collision. Kherson : Grin D.S.
2. Tsymbal N., Burmaka I., Tyupykov Е. (2007). Flexible strategies of divergence of vessels. Odessa : KP OGT
3. Safin I. V. (2007). Choice of optimum maneuver of divergence. Avtomatizatsiya sudovykh tekhnichtskikh sredstv, 7, 115–120.
4. Burmaka I., Pyatakov E., Bulgakov A. (2016). Management by vessels in the situation of dangerous rapprochement. LAP LAMBERT Academic Publishing. Germany, Saarbryukken.
5. Burmaka I., Burmaka A., Buzhbetskiy R. (2014). Urgent strategy of divergence at excessive rapprochement of vessels. LAP LAMBERT Academic Publishing.
6. Petrichenko E. A. (2003). Conclusion of condition of existence of great number of possible manoeuvres of divergence taking into account navigation dangers. Sudovozhdenie, 6, 103–107.
7. Burmaka Y.A. (2005). Results of imitation design of process of divergence of vessels taking into account their dynamics. Sudovozhdenye: sb. nauchn. trudov, 10, 21–25.
8. Statheros Thomas, Howells Gareth, McDonald-Maier Klaus. (2008). Autonomous ship collision avoidance navigation concepts, technologies and techniques. J. Navig, 61, № 1, 129–142.
9. Lisowski J. (2005). Game and computational intelligence decision making algorithms for avoiding collision at sea. Proc. of the IEEE Int. Conf. on Technologies for Homeland Security and Safety. Gdańsk. 71–78.
10. Burmaka I. A., Bulgakov A. Y. (2014). Maneuver of divergence of three vessels by the change of courses. Avtomatizatsiya sudovykh tekhnichtskikh sredstv, 20, 18–23.
11. Pyatakov E. N., Zaichko S. I. (2008). Estimation of efficiency of pair strategies of going away vessels. Sudovozhdenie, 15, 166–171.
12. Vagushchenko L. L. (2013). Divergence with vessels by displacement on the parallel line of way. Odessa : Feniks.
13. Petrichenko О. А. (2018). Operative method of determination of parameters of manoeuvre of divergence of ship. Science and Education a New Dimension. Natural and Technical Sciences, VI (22), Issue: 186, 68–71.
14. Volkov Е. L. (2017). Use of regions of impermissible values of parameters of motion of ship at the locally-independent process control of divergence. East European Science Journal, 11 (27), part 1, 14–24.
15. Pyatakov E. N., Pyatakov V. E., Оmelchenko Т. Yu. (2018). Method of determination of safe manoeuvre of divergence of ship by the change of course in the situation of dangerous rapprochement with two целями. Science and Education a New Dimension. Natural and Technical Sciences, VI(18), Issue: 158, 72–76.
Опубліковано
2020-10-05