ВПЛИВ СПЕЦИФІКИ ЗАСТОСУВАННЯ НОРМИ ЕШЕЛОНУВАННЯ НА ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ РІВНІВ ДОМАГАНЬ АВІАДИСПЕТЧЕРІВ
Анотація
Враховуючи вплив людського чинника на безпеку польотів при управлінні повітряним рухом, уперше комплексно досліджені рівні домагань студентів-диспетчерів на континуумі норми ешелонування повітряного простору S=10 km, яка має чотири умови застосування при організації руху повітряних суден у горизонтальній площині.
Аналіз полігонів частот розподілу рівнів домагань дозволив виявити п’ять закономірностей ставлення студентів-авіадиспетчерів до порушення норм ешелонування, зокрема виявлені локальний (S=6 km) і глобальний (S=10 km) піки. Встановлено також, що при керуванні повітряним рухом, коли польоти виконуються у горизонтальній площині, молоді авіадиспетчери не відчувають різниці у порушеннях повздовжних та бокових інтервалів польотів.
Посилання
Камишин В В. Системна індивідуалізація процесів професійної підготовки авіаційних операторів / В. В. Камишин // Науковий вісник Херсонської державної морської академії. – Херсон : ХДМА, 2013. – № 1 (8). – С. 76-83.
Изучение роли человеческого фактора при авиационных происшествиях и инцидентах // Человеческий фактор : сборник материаловлов № 7. – Циркуляр ИКАО 240-АN/144. – Монреаль, Канада, 1993. – 76 с.
Рева О. М. Вплив на безпеку польотів особливостей взаємодії елементів ергатичної системи «екіпаж (пілот) – повітряне судно – орган управління повітряним рухом» / О. М. Рева, А. А. Бекмухамбетов, Г. М. Селезньов // Наукові праці академії. – Вип. VІ. – Ч. І. – Кіровоград : ДЛАУ, 2002. – С. 147-155.
Рева А. Н. Человеческий фактор и безопасность полетов: (Проактивное исследование влияния) : монография / А. Н. Рева, К. М. Тумышев, А. А. Бекмухамбетов; науч. ред. А. Н. Рева, К. М. Тумышев. – Алматы, 2006. – 242 с.
Шеридан Т. Б. Система человек – машина: Модели обработки информации, управления и принятия решения человеком-оператором : пер. с англ. / Т. Б. Шеридан, У. Р. Феррел; под ред. К. В. Фролова. – М. : Машиностроение, 1980. – 400 с.
Рева О. М. Проблеми формування у пілота навичок долання наслідків відмов авіаційної техніки в режимі синхронного генератора / О. М. Рева, С. О. Дмітрієв, О. М. Дмітрієв // Авіаційно-космічна техніка і технологія: наук.-техн. ж. – Х. : Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «ХАІ», 2009. – № 2. – С. 97-102.
Александров А. Е. Основы теории эвристических решений. Подход к изучению естественного и построению искусственного интеллекта / А. Е. Александров; под. ред. П. Г. Кузнецова. – М. : Советское радио, 1975. – 256 с.
Шибанов Г. П. Количественная оценка деятельности человека в системах «человек-техника» / Г. П. Шибанов. – M. : Машиностроение, 1983. – 263 с.
Поспелов Д. А. Моделирование рассуждений. Опыт анализа мыслительных актов / Д. А. Поспелов. – М. : Радио и связь, 1989. – 184 с.
Зиньковская С. М. Понимание концепции управления безопасностью полетов и концепция риска [Текст] / С. М. Зиньковская // Актуальные вопросы психологии в области человеческого фактора : м-лы второй междун. науч.-практ.конф., Екатеринбург, 20-22 марта 2008 г. / ГОУ ВПО «Урал. гос. пед. ун-т»; ГОУ ВПО «Урал. ин-т гос. противопож. службы». – Екатеринбург, 2008. – С. 3-8.
Руководство по управлению безопасностью полетов (РУБП): Doc. ICAO 9859 – AN / 474. – Монреаль, Канада, 2013.
Фундаментальные концепции человеческого фактора // Человеческий фактор : сборник материалов № 1. – Циркуляр ИКАО 216 АN / 131. – Монреаль, Канада, 1989. – 34 с.
Рева А. Н. Нечеткая оценка риска нестыковки блоков «человек – процедуры» модели SHELL ИКАО / А. Н. Рева, С. П. Борсук // Інтелектуальні системи прийняття рішень і проблеми обчислювального інтелекту : [м-ли міжнар. наук. конф., присвяченої пам’яті професора Ф. Б. Рогальського. (с. Залізний Порт Херсонської обл., 28-31 травня 2014 р.)] – Херсон : ХНТУ, 2014. – С. 153-155.
Материалы международного семинара по сокращению количества авиационных происшествий при заходе на посадку и посадке (ALAR Tool Kit – Руководство ALAR). – Россия, Москва, 29-30 июля 2003 г.
Основные принципы учета человеческого фактора в руководстве по проведению проверок безопасности полетов: Doc. ICAO 9806 – AN / 763. – Монреаль, Канада, 2002.
Правила медичного розслідування авіаційних подій. Затв. Наказом Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації 05.12.2005, № 919.
Hoppe F. Erfolg and Misserfilg / F. Hoppe // Psychol. Forsch. – 1930. – Bd. 14. – p. 162.
Уровень притязаний / К. Левин, Т. Дембо, Л. Фестингер, П. Сирс // Психология личности : тексты. – М. : МГУ, 1982. – С. 86-92.
Пашукова Т. И. Психологические исследования: практикум по общей психологии для студентов педагогических вузов : учеб. пособ. / Т. И. Пашукова, А. И. Допира, В. Дьяконов. – М. : Изд-во «Институт практической психологии», 1996. – 127 с.
Козелецкий Ю. Психологическая теория решений : пер. с польск. Г. Е. Минца, В. Н. Поруса / Ю. Козелецкий; под ред. Б. В. Бирюкова. – М. : Прогресс, 1979. – 504 с.
Рева О. М. Рівень домагань авіадиспетчерів на показниках робочого навантаження / О. М. Рева, М. Б. Мірзоэв, П. Ш. Мухтаров, Ш. Ш. Насіров // Авіаційно-космічна техніка і технологія: наук.-техн. ж. – Харків : Національний аерокосмічний ун-т ім. М. Є. Жуковського «ХАІ», 2013. – № 8 (105). – С. 273-281.
Мухтаров П. Ш. Людський чинник в аеронавігації: рівні домагань авіадис-петчерів при оцінці бажаності відстані між повітряними судами / П. Ш. Мухтаров // Науковий вісник Херсонської державної морської академії. – Херсон : ХДМА, 2014. – № 1(10). – С. 283-288.
Актуальные направления разработки проактивных моделей решения «треугольника рисков» ИКАО / А. Н. Рева, В. И. Вдовиченко, С. П. Борсук [и др.] // Сучасні енергетичні установки на транспорті, технології та обладнання для їх обслуговування: збірка матеріалів IV Всеукр. наук -практ. конф. – Херсон, 9-11 жовтня 2013 р., – Херсон : ХДМА, 2013. – С. 334-338.
Reva O. Multiplication of Air Accidents Frequency and Hazard Desirability Coefficients for ICAO Safety Risk Tolerability Matrix Solution / Sergey Pavlovich Borsuk, Oleksiy Reva, Volodymyr Kharchenko // Logistics and Transport, 2015. – No 1 (25) – Р. 63-69.