ОСОБЛИВОСТІ КОНТРОЛЮ ОСТІЙНОСТІ БУКСИРНИХ СУДЕН ПРИ МАНЕВРУВАННІ НА ШЕЛЬФІ
https://doi.org/10.33815/2313-4763.2019.1.20.040-046
Анотація
Останнім часом значного розвитку отримали операції на шельфі зі встановлення, обслуговування бурових платформ, елементів нетрадиційних видів енергетики, прокладання та обслуговування підводних трубопроводів, кабелів і т.д. У процесі виконання таких операцій морехідні якості суден, їх маневрування в значній мірі відрізняються від маневрування звичайних транспортних суден. Це стосується також вимог і контролю стану остійності при проведенні операцій з буксирування та завезення якорів. Останнім часом відбулося кілька великих аварій суден під час буксирування і завезення якорів, які спричинили людські жертви і втрати суден. Основною причиною цих аварій була втрата остійності і перекидання суден через різке посилення натягу буксирного троса у напрямку траверсів, а також «людський фактор». Складність специфічних робіт офшорних буксирів повинна бути добре зрозуміла і зрозуміла не тільки операторам-буксирувальникам, а й судноводіям буксируваних об’єктів, які часто стають свідками, а нерідко пасивними співучасниками трагедії. Знання і розуміння технічних процесів, що відбуваються на буксирних суднах при буксируванні, дозволило б судноводіям буксируваних об’єктів або допоміжних суден, які беруть участь у буксируванні, в разі появи небезпеки гірдінга включатися безпосередньо в процеси буксирування, активно впливати на безпеку ситуації активним гальмуванням об’єкта, збільшенням швидкості, якщо об’єкт самохідний, віддачею якоря або якорів, перекладанням керма з метою зміни курсу або гальмування.
ІМО провідні класифікаційні суспільства посилили вимоги до остійності суден, що беруть участь в проведенні таких операцій, і видали ряд документів, що регламентують питання безпеки. Так, були регламентовані вимоги щодо обліку моменту крену, яки залежить від натягу буксирного тросу, щодо обмеження кута крену від натягу буксирного троса, в залежності від максимального натягу троса, щодо аварійної віддачі буксирного троса в небезпечній ситуації. Розроблено рекомендації щодо запобігання ситуацій гіртинга і виходу з неї.
Слід також підкреслити, що навчальний процес підготовки морських фахівців з досліджуваної проблеми залишається осторонь, тоді як діяльність IМО, провідних світових класифікаційних товариств і організацій-партнерів щодо спільної розробки родовищ і видобутку вуглеводнів безперервно спрямована на розвиток питань безпеки.
Обґрунтовано необхідність включення розділу «Остійність суден при виконанні буксирувальних робіт і робіт щодо завезення якоря» в навчальні програми морських навчальних закладів.
Посилання
The Loss of the «BOURBON DOLPHIN» on 12 April 2007. NOU. Official Norwegian Reports. 2008: 8. Government Administration Services. Information Management. Oslo 2008. Retrieved from https://www.regjeringen.no/en/dokumenter/nou-2008-8/.
Marine investigation report M09W0141 tug «NORTH ARM VENTURE» while towing the barge «NORTH ARM EXPRESS» entrance to Sechelt rapids, British Columbia, 19 July 2009. Retrieved from http://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-reports/marine/2009/.
Akt rozsliduvannia avariinoi morskoi podii – perevertannia ta zatoplennia buksyra «ИССЫК-КУЛЬ» pid chas vyvodu iz akvatorii sudnobudivelnoho zavodu «Okean» teplokhodu «NOMAD EAGLE», 05.02.2013. Komisiia Ukrmorrichinspektsii. 28.02.2013. Kyiv. Retrieved from https://www.sismit.gov.ua/.
Tugboat «JASCON 4» sinks in heavy weather off Nigeria. May 29, 2013. Retrieved from https://www.gcaptain.com/tugboat-jascon-sinks-heavy-weather/.
Model Course 7.01 Master and Chief Mate. London : IMO, 2014.
Model Course 7.03 Officer in charge of a navigational watch. London: IMO, 2014.
Resolution IМО А.749(18) dd 04.11.1993 «Code of intact stability for all types of ships covered by IMO instruments». Retrieved from http://www.imo.org/.
Resolution MSC.267(85) (adopted on 4 December 2008) adoption of the International code on intact stability, 2008 (2008 IS CODE). Retrieved from http://www.imo.org/.
Mezhdunarodnaya konvenciya o podgotovke i diplomirovanii moryakov i nesenii vakhtih. (2011). London : IMO.
Gijsbert De Jong, Bureau Veritas. Olivier Daniel, Groupe Bourbon. OSV Rules & Regulations. Regulatory Developments & Practical Applications. OSV Summit 2010. London, 23-24 March 2010. Retrieved from http://www.bureauveritas.com/.
IMO Sub-Committee SLF 52. Retrieved from http://www.imo.org/.
Guidelines for Offshore Marine Operations. Revision: 0611-1401 on 06/11/2013. The North West European Area. Retrieved from http://www.g-omo.info/.