ОСОБЛИВОСТІ КОНТРОЛЮ ОСТІЙНОСТІ БУКСИРНИХ СУДЕН ПРИ МАНЕВРУВАННІ НА ШЕЛЬФІ

https://doi.org/10.33815/2313-4763.2019.1.20.040-046

  • О. М. Товстокорий
  • В. Б. Нестеренко
  • О. П. Завальнюк
Ключові слова: остійність суден, буксирування, завезення якорів, момент крену, кут крену, гірдинг

Анотація

Останнім часом значного розвитку отримали операції на шельфі зі встановлення, обслуговування бурових платформ, елементів нетрадиційних видів енергетики, прокладання та обслуговування підводних трубопроводів, кабелів і т.д. У процесі виконання таких операцій морехідні якості суден, їх маневрування в значній мірі відрізняються від маневрування звичайних транспортних суден. Це стосується також вимог і контролю стану остійності при проведенні операцій з буксирування та завезення якорів. Останнім часом відбулося кілька великих аварій суден під час буксирування і завезення якорів, які спричинили людські жертви і втрати суден. Основною причиною цих аварій була втрата остійності і перекидання суден через різке посилення натягу буксирного троса у напрямку траверсів, а також «людський фактор». Складність специфічних робіт офшорних буксирів повинна бути добре зрозуміла і зрозуміла не тільки операторам-буксирувальникам, а й судноводіям буксируваних об’єктів, які часто стають свідками, а нерідко пасивними співучасниками трагедії. Знання і розуміння технічних процесів, що відбуваються на буксирних суднах при буксируванні, дозволило б судноводіям буксируваних об’єктів або допоміжних суден, які беруть участь у буксируванні, в разі появи небезпеки гірдінга включатися безпосередньо в процеси буксирування, активно впливати на безпеку ситуації активним гальмуванням об’єкта, збільшенням швидкості, якщо об’єкт самохідний, віддачею якоря або якорів, перекладанням керма з метою зміни курсу або гальмування.

ІМО провідні класифікаційні суспільства посилили вимоги до остійності суден, що беруть участь в проведенні таких операцій, і видали ряд документів, що регламентують питання безпеки. Так, були регламентовані вимоги щодо обліку моменту крену, яки залежить від натягу буксирного тросу, щодо обмеження кута крену від натягу буксирного троса, в залежності від максимального натягу троса, щодо аварійної віддачі буксирного троса в небезпечній ситуації. Розроблено рекомендації щодо запобігання ситуацій гіртинга і виходу з неї.

Слід також підкреслити, що навчальний процес підготовки морських фахівців з досліджуваної проблеми залишається осторонь, тоді як діяльність IМО, провідних світових класифікаційних товариств і організацій-партнерів щодо спільної розробки родовищ і видобутку вуглеводнів безперервно спрямована на розвиток питань безпеки.

Обґрунтовано необхідність включення розділу «Остійність суден при виконанні буксирувальних робіт і робіт щодо завезення якоря» в навчальні програми морських навчальних закладів.

Посилання

«STEVENS POWER». Capsizing and foundering during anchor handling operation on 19 October 2003. Casualty report. Division for investigation of maritime accident Danish Maritime Authority. Date 28 June 2004. Case: 199940518. Retrieved from http://www.emsa.europa.eu/Documents/medias/11-171.pdf/.
The Loss of the «BOURBON DOLPHIN» on 12 April 2007. NOU. Official Norwegian Reports. 2008: 8. Government Administration Services. Information Management. Oslo 2008. Retrieved from https://www.regjeringen.no/en/dokumenter/nou-2008-8/.
Marine investigation report M09W0141 tug «NORTH ARM VENTURE» while towing the barge «NORTH ARM EXPRESS» entrance to Sechelt rapids, British Columbia, 19 July 2009. Retrieved from http://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-reports/marine/2009/.
Akt rozsliduvannia avariinoi morskoi podii – perevertannia ta zatoplennia buksyra «ИССЫК-КУЛЬ» pid chas vyvodu iz akvatorii sudnobudivelnoho zavodu «Okean» teplokhodu «NOMAD EAGLE», 05.02.2013. Komisiia Ukrmorrichinspektsii. 28.02.2013. Kyiv. Retrieved from https://www.sismit.gov.ua/.
Tugboat «JASCON 4» sinks in heavy weather off Nigeria. May 29, 2013. Retrieved from https://www.gcaptain.com/tugboat-jascon-sinks-heavy-weather/.
Model Course 7.01 Master and Chief Mate. London : IMO, 2014.
Model Course 7.03 Officer in charge of a navigational watch. London: IMO, 2014.
Resolution IМО А.749(18) dd 04.11.1993 «Code of intact stability for all types of ships covered by IMO instruments». Retrieved from http://www.imo.org/.
Resolution MSC.267(85) (adopted on 4 December 2008) adoption of the International code on intact stability, 2008 (2008 IS CODE). Retrieved from http://www.imo.org/.
Mezhdunarodnaya konvenciya o podgotovke i diplomirovanii moryakov i nesenii vakhtih. (2011). London : IMO.
Gijsbert De Jong, Bureau Veritas. Olivier Daniel, Groupe Bourbon. OSV Rules & Regulations. Regulatory Developments & Practical Applications. OSV Summit 2010. London, 23-24 March 2010. Retrieved from http://www.bureauveritas.com/.
IMO Sub-Committee SLF 52. Retrieved from http://www.imo.org/.
Guidelines for Offshore Marine Operations. Revision: 0611-1401 on 06/11/2013. The North West European Area. Retrieved from http://www.g-omo.info/.
Опубліковано
2019-07-31