ВИКОРИСТАННЯ ФЕНОМЕНУ ІНІЦІАЦІЇ В СИСТЕМІ ОСВІТИ

  • В. А. Євдокимова Херсонська державна морська академія
  • Є. П. Коркіна Психологічний центр м. Москва, Росія
  • Л. Г. Хаєт Служба допомоги, м. Берлін, Германія
Ключові слова: професійна освіта, адаптація, феномени культури, ініціація, обряди та ритуали.

Анотація

Загальна криза системи професійної освіти, як західної, так і вітчизняної, спонукає до її більш глибокого аналізу у більш широкому культурному контексті. З погляду адаптаціїного підходу, професійну освіту можна розглядати як процес адаптації особистості і спільноти до виконання професійної діяльності. На підставі розгляду сутності і динаміки процесу адаптації доведена доцільність цілеспрямованого використання феномену ініціації в системі професійної освіти. Освіта має за своє призначення і нерозривно пов’язана зі змінами соціального та психологічного статусу особистості, маніфестний аспект яких проявляється у формі ініціацій. Може бути побудовано класифікацію подій-ритуалів і подій-ініціацій в освіті за ознаками ступеню загальності ритуалу, форми і моменту ініціаційної події. Кожну таку ініціацію можна охарактеризувати її центральною подією, початковим і кінцевим станом індивіда, трьома стадіями його ініціації – сегрегація, транзиція та інкорпорація. Ідеологія і форми практичного застосування обрядів  і ритуалів ініціації у вищих та середніх навчальних закладах професійної освіти визначають, відповідно, напрямок і величину наслідків використання феномену ініціації в освітньому процесі. Особливо вирізняється серед таких наслідків можливість корекції ціннісних орієнтацій студентів й учнів.

Посилання

Арнольд В. И. Теория катастроф / В. И. Арнольд. – М. : Наука, 1990. – 128 с.

Геннеп А., ван. Обряды перехода. Систематическое изучение обрядов. – М. : Издательская фирма «Восточная литература» РАН, 1999. – 198 с.

Кирилюк А. С. Универсалии культуры и семиотика дискурса. Миф / А. С. Кирилюк. – Одесса : Рось, 1996. – 143 с.

Кіпень В. П., Коржов В. О. Викладачі вузів : соціологічний портрет. – Донецьк : ДНУ, 2001. – 198 с.

Корпоративная культура : аспекты управления / Г. Л. Хает, А. Л. Еськов и др. – Донецк : Донбасс, 2003. – 400 с.

Косилов С. А. О физиологических основах производственного обучения / С. А. Косилов. – М. : Высшая школа, 1981. – 79 с.

Ломов Б. Ф. Вопросы общей, педагогической и инженерной психологии / Б. Ф. Ломов. – М. : Педагогика, 1991. – 296 с.

Маркс К., Энгельс Ф. Том 20 // Соч. 2-е изд. – М. : Госполитиздат, 1981.

Маслоу А. Психология бытия. – М. : Рефл-бук; Киев : Ваклер, 1997. – 304 с.

Мид М. Культура и мир детства. Избранные произведения / М. Мид. – М. : Наука, 1988. – 429 с.

Рузвельт Ф. Д. Инаугурационная речь 04.03.1933. – Режим доступа : http://nstarikov.ru/blog/45334.

Солодухова О. Г. Становлення особистості вчителя у процесі професійної адаптації / О. Г. Солодухова. – Донецьк : Лебідь, 1996. – 176 с.

Солодухова О. Г., Вовк Н. В. Дослiдження професiйної адаптацiї вчителя працi як багатомiрного стохастичного процесу // Проблеми трудової i професiйної пiдготовки. Вип. 1. – Київ–Слов’янськ : IЗМН–СДПI, 1997. – С.130-132.

Хаєт Л. Г. Нові аспекти в діяльності вчителя праці / Л. Г. Хаєт, В. В. Стешенко, Н. В. Вовк // Проблеми трудової і професійної підготовки : науково-методичний збірник, вип. 12. – Слов’янськ : СДПУ, 2008. – С. 16-23.

Элиаде М. Тайные общества: Обряды инициации и посвящения. – М. : Гелиос ; Киев : София, 2002. – 352 с.

Эшби У. Р. Конструкция мозга. Происхождение адаптивного поведения. – М. : Изд-во иностранной литературы, 1962. – 399 с.

Опубліковано
2014-12-26