MODELS OF COMPETITORS’ PREFERENCES INFLUENCE UPON THE NUMBER OF SEAFARERS ON BOARD AND ASHORE
Анотація
An attempt is made to model, with the help of the theory of subjective analysis, a distribution of the number of seafarers on board and ashore at a certain time. According to a few-year
statistical data of the “Marlow Navigation” crewing company, having a total number of recruited seafarers approximately 11000, there is an approximate distribution ratio for a stable economic period: on board is twice as much as ashore. By the foreseen data of the same company, due to the financial-economic crisis, it is expected vice versa proportion: ashore is twice as much as aboard.
Здійснено спробу змоделювати, за допомогою теорії суб’єктивного аналізу, розподіл кількості моряків на тих, хто у певний момент часу знаходиться у морі, та тих, хто очікує відправки у рейс. За декількарічними статистичними даними крюїнгової компанії “Marlow Navigation”, при загальній кількості рекрутованих ними моряків (приблизно в одинадцять тисяч осіб), для стабільного економічного періоду характерним є розподіл тієї кількості у співвідношенні приблизно: у морі вдвічі більший контингент, аніж на березі, тих, хто очікує відправки в рейс. За прогнозними даними тієї ж компанії, унаслідок наявної фінансово-економічної кризи, очікується прямо протилежна пропорція: на березі вдвічі більше моряків, аніж на борту суден.
Посилання
Kasjanov V.O., Goncharenko A.V. Subjective analysis and safety of active systems // Cybernetics and computing engineering. – 2004. – Issue 142. – P. 41-56. (Russian).
Kasjanov V.O. Elements of subjective analysis: Monograph. – K.: NAU, 2003. – 224 p. (Russian).
Goncharenko A.V. Influence of subjective preferences upon ship’s power plant work indexes // Automatics, Automation, Electrotechnical Complexes and Systems. – 2008. – № 2 (22). – P. 105-111. (Ukrainian).
Goncharenko A.V. Flight safety support control through technical and cost factors: dissertation of kandidat on technical sciences: 05.13.03. – K., 2005. – 198 p. (Ukrainian).